środa, 22 lipca 2015

Odnowienie lakieru – hit czy mit

Z biegiem czasu…

Każde auto wyjeżdżające z salonu jest piękne, błyszczące, czyste i zadbane. Beż różnicy, czy będzie to Skoda Octavia, czy limuzyna Audi A6 – przyjemność z jazdy takim autem jest zawsze. Mimo to, kiedy już otrzymamy kluczyki do wymarzonego auta (także tego kilkuletniego używanego), używając je przez kilka, a czasami nawet kilkanaście lat, traci swoje walory – tapicerka zaczyna się wycierać, lakier utracił połysk, pojawiają się wgniecenia i zarysowania od szkód parkingowych, czy tzw. pajączek na przedniej szybie od kamyka, który wyskoczył spod koła TIR-a na autostradzie. Części z tych szkód może zaradzić renowacja lakieru. To tylko przykłady, jednak w artykule skupimy się na lakierze – bo to on bez względu na sposób użytkowania ulega zawsze zużyciu.

Powody degradacji lakieru

Lakier traci swoje atrybuty wizualne z wielu powodów. Pierwszym jest po prostu czas – związki chemiczne, z których jest zbudowany podczas kontaktu z tlenem powodują jego drobną degradacje, zmniejszenie połysku. Drugim powodem są uderzające o lakier kawałki kamyków lub drobinki cząstek stałych w powietrzu (szczególnie podczas jazdy przy większych prędkościach). Gdy zrobimy tysiąc, czy nawet 10 tysięcy kilometrów różnicy nie zauważymy, jednak po stu lub dwustu tysiącach kilometrów efekty użytkowania samochodu zaczynają być widoczne. Ponadto niebezpieczne są rysy na samochodzie, gdyż zmniejszając powłokę ochronną mogą w ich miejscach tworzyć się skupiska korozji (rdzy). W takim przypadki wiele osób decyduje się na usługę znaną pod hasłem „renowacja lakieru”.

Polerowanie – ryzyko czy powrót połysku?

Na początek wyjaśnijmy jedną kwestię związaną z polerowaniem. Po wykonanym zabiegu nasze auto odzyskuje połysk, zaś drobne ryski zostają usunięte. Wszystko ma jednak swoją cenę i renowacja lakieru w tym przypadku zmniejsza powłokę lakierniczą, często narażając nas na zwiększenie szansy powstawania korozji. Z drugiej strony profesjonalny zakład nie pozwoli na taką sytuacje i poza gwarancją zbada, czy lakier nadaje się do polerowania. Jedno, może dwa polerowania w ciągu życia samochodu nie powinny stwarzać zagrożenia, jednak kilkukrotne skorzystanie z tego zabiegu spowoduje znaczne zmniejszenie się grubości lakieru.

Pełny pakiet

Renowacja lakieru to nie tylko wyżej opisane polerowanie lakieru. Poza nim można zdecydować się na zaaplikowanie warstwy cynkowej lub innej, która będzie dodatkowo chronić nasze auto przed korozją. Ponadto można uzupełnić miejscowe braki w lakierze oraz użyć profesjonalnych kosmetyków samochodowych do nabłyszczenia. Dla najbardziej wymagających użytkowników okresowe nakładanie powłoki hydrofobowej może do pewnego stopnia ograniczyć wizyty na myjni, gdyż lakier zacznie odpychać wszystkie zanieczyszczenia zawierające wodę (błoto, ptasie odchody itp.). Oczywiście taki pełny pakiet będzie kosztował właściciela odpowiednią kwotę (w zależności od klasy i wielkości auta), a cena może sięgać nawet pięciu tysięcy złotych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz